Skopje, vibrant Sofia and a little plain mistake - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Kimberly en Steef - WaarBenJij.nu Skopje, vibrant Sofia and a little plain mistake - Reisverslag uit Sofia, Bulgarije van Kimberly en Steef - WaarBenJij.nu

Skopje, vibrant Sofia and a little plain mistake

Blijf op de hoogte en volg Kimberly en Steef

02 Augustus 2012 | Bulgarije, Sofia

Hai, hier mijn laatste verslag.

Mijn hostel in Skopje lag wederom boven op een berg. Na mijn laatste verslag ben ik naar beneden gehuppeld om de stad te verkennen. Eenmaal in het centrum aangekomen behoorlijk uitgeput van de 35 graden. Vanaf die wandeling heb ik alle afstanden afgelegd met taxi. Taxiritje van 15 minuten kost 1,5 euro, vriendelijk voor de portemonnee.

Anyway de stad, het centrum is een groot plein met meerdere buitengewoon grote beelden. Centraal staat het beeld van Alexander de Grote omringt door leeuwen en een fontein. Disney meets vegas to extreme;). Net zoals Sarajevo heeft Skopje ook een Turkse wijk met veel namaak, theehuizen en een lokale markt. Als blondine voelde ik me hier niet helemaal veilig, misschien had het met de ramadan te maken. Ik lees net op wikipedia dat de stad in 1963 door een aardbeving voor 80 % vernield is geweest misschien dat daarom het stadsbeeld zo nieuw en westers aandoet. Het hostel was vergeleken met mijn vorige hostels rustig. Skopje ligt niet op de gebruikelijke Balkan route, veel hostel genoten kwamen net uit Griekenland of Turkije. Met mijn roommates de eerste avond Macedonisch geborreld.

De tweede dag ben ik samen met een Australische en Schot richting Matka Canyon gegaan. Met de lokale bus (die na 1,5 uur wachten bijna zonder ons wegreed) het Matka meer is gecreëerd door een dam. Een hele mooie setting. Met een boottochtje van 30 minuten zijn we naar de grotten gegaan, best klein maar een mooie grot, met een grotmeer en vleermuizen. We besloten niet met de boot terug te varen maar terug te lopen. Een fikse wandeling door bos, langs steile afgronden (slik) en een te dappere duik in het ijskoude water. Fijne dagtrip! De volgende dag ben ik samen met twee Braziliaanse jongens verder gereisd naar Sofia mijn laatste bestemming. Weer een busrit om over naar huis te schrijven.. haha natuurlijk een kapotte bus en lang wachten bij de douanes. S avonds laat aangekomen en samen met de brazilianen en een groepje Engelse vriendinnen een flinke partyavond gehouden in een club met alleen maar turbo folk (typische balkan muziek) :) . Gratis schotjes gekregen van een stel dat aan de bar stond, geloof dat ze het super vermakelijk vonden dat wij los gingen op hun trashy balkan muziek :)

http://www.youtube.com/watch?v=Z0qHaxP-GYI (voorbeeld)

De tweede dag (brak) een free walking tour gedaan door het centrum, oude kerken, badhuis, moskeeën, opgravingen romeinse muur ed. De avond voor mijn vertrek op pubcrawl geweest met het hostel, omdat ik zo vroeg moest vliegen besloten vanuit de kroeg naar het hostel te gaan en met de taxi naar het vliegveld te gaan. Who needs sleep.. haha.

Aangekomen op het vliegveld kom ik er achter dat ik niet die nacht maar twee nachten later vlieg, hahah. Enorm stom, BLOND to the max. Ik heb de hele reis 29 juli in mijn hoofd gehad. Anyway 50 uur te vroeg.. Taxi terug naar mijn hostel genomen en weer terug in mijn bedje gedoken. Volgende dag natuurlijk enorm gezichtsverlies geleden bij vrienden in het hostel. Ik kan er wel om lachen gelukkig was het niet andersom. Ik had toch nog geen zin om naar huis te gaan, dus was ik was blij dat ik nog iets langere vakantie had! De laatste twee dagen oa verkoeling gezocht in het zwembad, 12 e eeuws kerkje bezocht, boswandeling gemaakt en 2 x een kroegentocht gehouden met hostelgenoten. En toen kwam de datum in zicht van vliegen, na een nacht met wederom meerdere kroegen en 2 uur slaap. De taxi genomen naar het vliegveld en terug naar Nederland gevlogen.

Het is een onwijs fijne indrukwekkende reis geweest. Het reizen door Balkan landen is vaak zwaar en de taalbarrière is groot. Maar de bevolking is altijd erg gastvrij en probeert je met handen en voeten te helpen. Het lokale eten is verrassend door de Turkse en Slavische invloeden, De natuur is stunning en veel landen zijn nog aan het bijkomen van de Joegoslavische oorlogen. Ik heb veel inspirerende backpackers ontmoet van over de hele wereld.Ik kan het iedereen aanraden.
Bedankt voor het lezen van de blog.

Kus Kimberly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kimberly en Steef

Actief sinds 03 Juli 2012
Verslag gelezen: 1954
Totaal aantal bezoekers 10499

Voorgaande reizen:

04 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Calendar girls on balkan tour

Landen bezocht: